Monday 2 May 2011

Best Film Jazz Scores#1

بهترين موسيقي هاي متن جاز تاريخ سينما ، يك

 
تشريح يك جنايت (اتو پره‌مينجر، 1959)  دوك الينگتون

درامي دادگاهي كه در آن جيمز استوارت به جز وكالت، ماهي‌گيري و حاضرجوابي، پيانيست نيز هست. شايد مهم‌ترين و كليدي‌ترين موسيقي تصنيف شده در تاريخ سينما، توسط يكي از بهترين اركسترهاي همه دوران‌ها، اركستر الينگتون. كار الينگتون، و همكارش بيلي استِري‌هورن، نوشتن قطعاتي مناسب براي صحنه‌هاي مختلف فيلم، و در عين حال متناسب با شخصيت نوازنده‌هاي هر ساز در اركستر خودشان است. بهترين نمونه گفتگوي بين ترومپت نواخته شده با ميوت پلانژر (پلاستيكي نيم دايره‌اي كه مي‌توان صداي ترومپت را با آن كنترل كرد و شبيه صداي حرف زدن يك انسان كرد)، كلارينت و اركستر است. هيجان و اضطراب، مزاح و ترس، تنش و رهايي، همه به موازت هم در سازبندي، تك‌نوازي‌ها و رنگ‌آميزي خارق العاده اركستر شنيده مي‌شوند. انگار تمام شخصيت‌ها و درام اصلي فيلم پيشاپيش در اين مقدمه موسيقيايي معرفي شده‌اند. 



براي معرفي لي رميك و رفتار سبك‌سرانه و سؤال برانگيز او سولوي جاني هاجِز، در ساكسفون آلتو، انتخاب شده كه هميشه نوعي زناننگي توأم با وقار در خود دارد. رهبری ارکستر الینگتون به عهده جرالد ویلسون بوده است. خود الینگتون در نقشی کوتاه در فیلم ظاهر می شود. جیمز استوارت به کافه او می‌آید و با دوک پشت پیانو می‌نشیند. بقیه نوازندگان این صحنه ری نَنس، جیمی همیلتون، جیمی جانسون و جیمی وودی‌اند.

دوك الينگتون و جيمز استوارت در تشريح يك جنايت

No comments:

Post a Comment