Sunday 29 November 2009

Publication's Notification#5

يكي از معدود فيلم‌هاي رنگي برادران لومير

شماره 402 ماهنامه فیلم با سه نوشته تازه از من در بخش بازخوانی ها منتشر شده است. در ادامه مجموعه یادداشت هایی که برای ستایش «زباله های سینمایی» می نویسم، این بار درباره یکی از فجایع جهان سینما، Braineaters یادداشتی چاپ شده است. مطلبی که برای شماره 400 و درباره یکی از ده فیلم منتخب آواز در باران نوشته بودم، با تغییر آراء در روزهای آخر و کنار رفتن این فیلم از فهرست بهترین ها، در صفحه بازخوانی ها ظاهر شده است. اگر نمی دانید یکی از اولین فیلم های موزیکال رنگی تاریخ سینما را استویوی تیفانی ساخته و اگر نمی داند تیفانی در کجای این کره خاکی جاخوش کرده، یادداشت سوم در این باره است.

در ضمن یادم آمد که سال پیش در همین موقع یک شماره ویژه پنجاه سالگی سرگیجه هیچکاک را منتشر کردیم که شامل سه مقاله (مقاله ای از من درباره معماری سرگیجه که به زودی در یک کتاب چاپ خواهد شد، مقاله تحلیلی بیل کرون و یادداشت اعلای کریس مارکر) و مصاحبه کامل پیتر باگدانوویچ و هیچکاک بود. تا جایی که من می دانم نشر چشمه و یکی دو جای دیگر در تهران این مجله را می فروختند ولی الان نباید رد و نشانی از آن باقی مانده باشد. شهر کتاب مشهد تنها جایی است که باید 300 نسخه ای از آن داشته باشد. این شماره یکی از منسجم ترین و بهترین کارهایی است که در این مدت کرده ام و افسوس که به دست کسانی که احتمالاً می توانستند از خواندن آن لذت ببرند نرسید.

دوست طراحم، احسان ایران نژاد (آرشیتکتی که شیفتۀ ادوارد جی رابینسون و تکنولوژی دیجیتال است)، در سایت خودش چند صفحه‌ای از آن شماره را گذاشته است، به اضافه طراحی جلد کتاب من، معماری سلولوید. این کتاب به زودی منتشر خواهد شد.

No comments:

Post a Comment